Het centrum Lerni VZW


OnzeFilosofie


  • LERNI VZW is een multidisciplinair centrum voor de diagnose en de behandeling van ontwikkelings- en leerstoornissen. Het is vooral gericht op Brusselse kinderen en tieners met verschillende sociale en culturele achtergronden, in het Nederlandstalig en Franstalig onderwijs.

    We verwelkomen een divers publiek in overeenkomst met de demografische realiteit van onze hoofdstad, vaak multicultureel en meertalig. Ons team is tweetalig (Frans / Nederlands) en sommige medewerkers spreken ook Arabisch, Turks of Engels.
  • Eén van de specifieke kenmerken van onze klinische aanpak is om de leermoeilijkheden meertalig en multicultureel aan te pakken . 
We behandelen de kinderen ook met een bio-psycho-sociale expertise en met een psychodynamische invalshoek. Tijdens de klinische waarnemingen en de therapeutische werkwijze wordt er rekening gehouden met verschillende complementaire dimensies zoals de somatische, taalkundige, psychologische en sociale dimensie.
  • Eén van de specifieke kenmerken van onze klinische aanpak is om de leermoeilijkheden meertalig en multicultureel aan te pakken . 
We behandelen de kinderen ook met een bio-psycho-sociale expertise en met een psychodynamische invalshoek. Tijdens de klinische waarnemingen en de therapeutische werkwijze wordt er rekening gehouden met verschillende complementaire dimensies zoals de somatische, taalkundige, psychologische en sociale dimensie.
  • Wij werken vanuit een psychodynamische invalshoek. Leermoeilijkheden zien we dan ook als zinvolle symptomen in een brede, relationele dynamiek (familie, school, wijk enz.). We vangen de jonge patiënten op met individuele consultaties, maar ook binnen een groepsvoorziening op basis van een model dat verschillende media combineert. Zo kunnen we het kind observeren in meer situaties, die dichter aanleunen bij de werkelijkheid op school.
We respecteren nauwgezet het medisch beroepsgeheim, een plicht tot professionele discretie en een fundamenteel recht voor elke patiënt.


Pathologies




Contact
Troubles neuropédiatriques (lésions cérébrales d’origine vasculaire, toxique, tumorale, infectieuse, traumatique, génétique,…).

Hoe ?Zorgtraject van het kind:


Stap 1: De kinderpsychiater analyseert de aanvraag en stippelt het diagnoseproces uit.
Stap 2 : Tijdens de wekelijkse multidisciplinaire klinische vergadering worden de conclusies van de medische en paramedische onderzoeken overlopen. Tijdens deze vergadering bestudeert het volledige team de resultaten van elk kind, dus ook de therapeuten die nog geen contact gehad hebben met het kind. Dat sluit nauw aan bij onze kenmerkende multidisciplinaire en meertalige diagnosemethode.
Stap 3 : Het kind en zijn familie ontvangen van hun kinderpsychiater een samenvatting van de besprekingen en een behandelingsplan. Dat gebeurt in nauw overleg met alle teamleden.
Stap 4 : De behandelende arts ontvangt een volledig rapport. Als de ouders ermee instemmen, gaat dat rapport ook naar de ‘doorverwijzende’ partijen.
Stap 5 : Ons centrum kan ook gespecialiseerde zorg verstrekken.